נגישות האתר

הפעל נגישות

תפריט ראשי

תחבורה ציבורית

המטרונית

 

 

תכנית אב לתחבורה

 

משרד התחבורה ומשרד האוצר, באמצעות חברת יפה נוף, מקדמים בימים אלה את פרויקט "המטרונית" במטרופולין חיפה. "המטרונית" הינה מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים במטרופולין חיפה המופעלת באמצעות אוטובוסים משודרגים, מרובי קיבולת ונמוכי רצפה, בעלי עיצוב המדמה רכבת קלה (להלן "מטרוניות").


המטרוניות תפעלנה בצירים בעלי העדפה ותספקנה רמת שירות גבוהה מהמקובל כיום BRT-Bus Rapid Transit)), בזכות מאפייני תפעול ייחודיים. 

 

 

 

המטרונית תפעל על פי עקרונות מקובלים למפלס שירות גבוה במערכות BRT, ובהם:

 

ריבוע כוחל - [IMG] קיום תדירות נסיעות גבוהה מהמקובל
ריבוע כוחל - [IMG] נוחות ובטיחות ברמות גבוהות
ריבוע כוחל - [IMG] אספקת מידע זמין ואמין בזמן אמת
ריבוע כוחל - [IMG] אמינות בשרות
ריבוע כוחל - [IMG] שרות אוטובוסים מזין מתואם
ריבוע כוחל - [IMG] קיום מעברים "שקופים", ככל שניתן, בין מפעילים שונים ובין אמצעי נסיעה שונים
ריבוע כוחל - [IMG] עלייה וירידה חופשיים מכל דלתות המטרונית
ריבוע כוחל - [IMG] אמצעי התשלום מחוץ למטרונית.
ריבוע כוחל - [IMG] כרטוס משולב ומשותף למספר מפעילים
ריבוע כוחל - [IMG] העדפה בזכות הדרך באמצעות קיום מסלולי נסיעה מופרדים (מת"צים)
ריבוע כוחל - [IMG] העדפה בזכות הדרך באמצעות מערכת העדפה בצמתים
ריבוע כוחל - [IMG] מערך של מסופי נוסעים וחניונים של חנה וסע
ריבוע כוחל - [IMG] מערכות ניהול צי רכב ובקרה, משולבות ככל הניתן במרכז הבקרה של הרמזורים

 

פועל יוצא של עקרונות התפעול שנמנו לעיל הינו רמת שרות גבוהה, אשר תמשוך לתחבורה הציבורית גם קהלים שאינם שבויים במערכת זו.

 

מטרונית - [IMG]
מטרונית - [IMG]
מטרונית - [IMG]

 

זמני הקווים:

 

מערכת "המטרונית" מורכבת מ- 3 קווי שירות

 

ריבוע כוחל - [IMG] קו 1 - הינו הקו המרכזי, ומסלולו ממרכזית הקריות (נמצאת בתכנון, בצפון קרית מוצקין), דרך כביש 4, שד' ההסתדרות, מרכזית המפרץ, העיר התחתית של חיפה ועד מרכזית חוף הכרמל. אורך הקו: כ-25 ק"מ ולאורכו 38 תחנות וזמן הנסיעה המשוער מקצה לקצה יעמוד על 55 דקות.

ריבוע כוחל - [IMG] קו 2 - מקרית אתא למסוף בת גלים דרך כביש 4 שד' ההסתדרות, מרכזית המפרץ והעיר התחתית של חיפה. אורך הקו: כ-18 ק"מ ולאורכו 33 תחנות וזמן הנסיעה המשוער מקצה לקצה יעמוד על 45 דקות.

ריבוע כוחל - [IMG] קו 3 - ממרכזית הקריות, דרך קרית ים, קרית חיים, שד' ההסתדרות, מרכזית המפרץ להדר בחיפה. אורך הקו: כ-16 ק"מ ולאורכו 30 תחנות וזמן הנסיעה המשוער מקצה לקצה יעמוד על 45 דקות.

 

מטרונית - מפה - [IMG]
מטרונית - מפה - [IMG]
מטרונית - מפה - [IMG]
מטרונית - מפה - [IMG]

 

השירות ותדירות הנסיעה

 

קווי המטרונית יפעלו כמעט בכל שעות היום, ובתדירויות גבוהות.

 

ריבוע כוחל - [IMG] קו 1, הקו המרכזי, יפעל בכל שעות היממה ובכל ימות השבוע, כולל שישי ושבת. בשעות הבוקר העמוסות, יפעל הקו בכל 3 דקות, ובמרבית שעות היום האחרות, תדירות הנסיעה לא תרד מנסיעה בכל 5 דקות.

ריבוע כוחל - [IMG] קו 2, מקרית אתא, יפעל בין השעות 5:00 בבוקר ל-1:00 לפנות בוקר. תדירות הקו במרבית שעות היום תעמוד על נסיעה בכל 7-8 דקות. נכון להיום, הקו מתוכנן לפעול גם בשישי ושבת, אולם הנושא עוד טעון אישורים נוספים.

ריבוע כוחל - [IMG] קו 3, מקרית ים וקרית חיים להדר יפעל בין השעות 5:00 בבוקר ל-1:00 לפנות בוקר. תדירות הקו במרבית שעות היום תעמוד על נסיעה בכל 10 דקות. הקו לא יפעל בשישי ושבת, בשל מסלולו, העובר בסמוך לקרית שמואל ולבית הכנסת הגדול בהדר.

 

 

המערכות הטכנולוגיות

 

העדפה בצמתים ומערכת בקרת תנועה


מערכת בקרת התנועה תהיה מחוברת לכל הצמתים ולכל הגלאים, ותוכל לקבל התרעות על תקלות שונות ולסייע בטיפול בהן. מערכת ההעדפה תסייע בקיצור זמני הנסיעה של המטרוניות. על מנת לאפשר טיפול יעיל בתקלות ובמקרי חרום, מומלץ שהסדרנים של מפעילי התחבורה הציבורית במטרופולין יפעלו באותו חדר בקרה, על מנת לטפל באופן המיטבי בתקלות ובאירועים שונים.

כירטוס חכם: תמיכה ביישומי כירטוס משותף וכירטוס חכם (מרכז שרות לכירטוס חכם).
כל תשתית בנושא זה תוקם במסגרת ארצית ע"י משרד התחבורה, וכל עוד לא תהיה תשתית כזו, תבוצע התמיכה באמצעות גופים קיימים שעומדים לרשות משרד התחבורה (מנהלת תח"צ, יועצים וכו') ועל פי הנחיותיו. התחשבנות בין מפעילי התח"צ בגין פדיון משותף תבוצע על פי הנחיות משרד התחבורה.

 

מידע זמין ביחס לשירותי כלל המפעילים


"ממשל זמין" (הכפוף לחשב הכללי במשרד האוצר) מפתח כיום מערכת מידע ובה ירוכז מאגר מידע זמין ונגיש ביחס לכלל שירותי המפעילים בארץ. במסגרת זו יוכל הציבור לקבל תשובות לשאלות המתייחסות לשירותי מספר מפעילים, כגון: כיצד מגיעים ממוצא ליעד (גם כאשר המסלול המתאים כולל מעבר בין מפעילים ובין אמצעי נסיעה שונים). שרות זה יהיה זמין באינטרנט, כמו גם במענה לפנייה טלפונית (משרד התחבורה מקדם מכרז למרכז מידע טלפוני אשר ישען על מערכת המידע הנ"ל, המפותחת ע"י ממשל זמין).
על פי תכנית משרד התחבורה אמור השרות להיות מופעל באופן מלא במהלך שנת 2009, כך שיהיה זמין לציבור במועד תחילת הפעלת המטרונית. השרות יכלול גם תשובות המתייחסות למידע בזמן אמת, ככל שיסופק ע"י המפעילים.

 

מידע בזמן אמת


מדובר במידע על מיקום המטרונית ובמידע על הגעת המטרונית לתחנות הבאות במסלול הקו. המידע מבוסס על ציוד המצוי בכלי הרכב ועל מערכת מידע תומכת. מידע זה יימסר באתר האינטרנט של כלל המפעילים, במרכז המידע הטלפוני שיפעיל משרד התחבורה, וע"י מפעיל המטרונית ביחס לפעילות המטרונית בלבד.
במסגרת המידע בזמן אמת מתוכנן להציב ולהפעיל שלטים אלקטרוניים ברציפים, אשר ימסרו את המידע האמור ביחס למטרוניות ולאוטובוסים מזינים וכאלה שתהיה להם הרשאה לפעול בצירי המטרונית.

 

 

בקרה על פעילות המפעיל

 

כוללת, בין היתר, בקרה אוטומטית על עמידת המפעיל במחויבויותיו, לרבות מדידה שוטפת של רמת השרות וקביעת מדד רמת השרות של המפעיל; ובקרת תקינות מערכות טכנולוגיות ודיווחים לממשלה.

 

 

אכיפה במת"צים

 

מערך אכיפת בלעדיות הנסיעה במת"צים למטרוניות ולכלי רכב מורשים, זאת באמצעות מערך של מצלמות אשר יתעדו הפרות החוק. הצילומים יועברו למשטרת ישראל לצורך החלטה על רישום דו"ח לבעלי הרכב המפר.

 

 

סדר ציבורי

 

שמירה על הסדר הציבורי באזורי פעילות המטרונית, ובמיוחד ברציפים. ייעשה באמצעות הפעלת מצלמות ברציפים, שיחוברו למוקד מאויש לטובת שמירת הסדר הציבורי, מניעת ונדליזם וסיוע במקרים של אירועים חריגים.

 

 

כלי רכב

 

עם תחילת הפעלת המערכת יופעלו קרוב ל-90 מטרוניות, מרביתן יאופיינו ככלי רכב בעלי הנעה קונבנציונאלית, באורך של 18 מטרים בקרוב. בנוסף, יידרשו מס' קטן של כלי רכב בעלי הנעה היברידית (חשמלית-דיזל) באורך של 18 מטרים בקרוב.

על פי תכנית ההפעלה, יסופק מרבית השרות ע"י המטרוניות הקונבנציונאליות. עם זאת, המטרוניות ההיברידיות ישולבו בקווי השרות של המטרונית מלכתחילה, על פי תכנית ניסוי שתקבע. על פי תוצאות הניסוי יוחלט אם להרחיב השימוש במטרוניות היברידיות במסגרת מערכת המטרונית (לדוגמא: כמענה לגידול אפשרי בביקושים) ו/או במקומות אחרים בארץ. בכל מקרה, כלי הרכב שייבחרו יהיו בעלי עיצוב ייחודי, ויכללו, בין היתר: דלתות מרובות ורחבות, שיאפשרו כניסה ויציאה מהירה, מערכות ניהול צי מתקדמות, עיצוב פנים מתקדם ומערכות מידע בזמן אמת בתוך האוטובוס.

 

 

רשת הקווים המזינים

 

בהיות המטרונית מופעלת ע"י כלי רכב רבי קיבולת ומאחר ומסלולי נסיעתה הינם בצירים הראשיים, תתקיים מערכת קווי שרות באוטובוסים שתזין את המטרונית בנוסעים. מערכת זו תהיה מתואמת עם מערכת המטרונית בהתייחס ל: מסלולים והזנה, תחנות ורציפים, לוחות זמנים, מידע לציבור, כרטוס משותף ועוד. כיום, המפעיל העיקרי במטרופולין חיפה הינו קואופרטיב אגד, ועל הממשלה לסכם מולו את השינויים שידרשו
בקווי השרות, עם תחילת פעילות המטרונית.

 

 

ההליך המרכזי ולוחות הזמנים

 

ההליך המכרזי פוצל לשני שלבים: הליך המיון המוקדם, בו יאושרו מציעים פוטנציאליים וכלי רכב שמתוכם יוכל כל מציע להציע כלי רכב בהליך העיקרי והליך עיקרי, שבסופו ייבחר מפעיל המטרונית וכלי הרכב אשר ישרתו במערכת המטרונית.

 

ההליך המוקדם

 

 

מפעיל המטרונית


בהליך המיון המוקדם אפשרנו, בכפוף לקיום תנאים תפעוליים ופיננסיים, למפעיל תחבורה ציבורית בודד (מהארץ או מחו"ל) להגיש הצעה וכמו כן אפשרנו לקונסורציום של חברות להגיש הצעה, בתנאי שאחד מהחברים בקונסורציום הינו מפעיל תחבורה ציבורית.
בשני המקרים על המפעיל להוכיח ניסיון, יכולת וצי אוטובוסים המשמשים בתחבורה ציבורית.
כאמור, אפשרנו גם למפעילים מחו"ל להשתתף בהליך וזאת עקב העדר ניסיון בארץ בהפעלת מערכות BRT והרצון לשלב גורמים מחו"ל הן בצד התפעולי (כמו מפעיל, יצרן רכב) והן בצד הפיננסי לתמיכה במימון הפרויקט.
בכל מקרה, על המציע להוכיח איתנות פיננסית והון עצמי, לאור המימון הנדרש לפרויקט.

 

כלי הרכב


במסגרת ההליך המוקדם לא הגבלנו את המציעים בהגשת מספר הצעות לכלי רכב, בתצורות שונות:

 

ריבוע כוחל - [IMG] כלי רכב מוגמר
ריבוע כוחל - [IMG] אב טיפוס
 שילדת יצרן שעומד בדרישות מסוימות, בתוספת תכנון מפורט של מרכב.

 

הגשת כלי רכב הותרה במספר תצורות, על רקע מיעוט כלי הרכב המוגמרים בעלי ניסיון במערכות BRT באירופה והמחיר הגבוה של כלי רכב אלה. באמצעות ההליך ביקשנו לעודד תחרות על כלי הרכב, על מנת לקבל את כלי הרכב שעומד בדרישותינו במחיר הוגן.
במסגרת ההליך על כל מציע להגיש שני כלי רכב לפחות:

ריבוע כוחל - [IMG] כלי רכב בעל הנעה קונבנציונאלית (דיזל)
ריבוע כוחל - [IMG] כלי רכב בעל הנעה היברידית (דיזל + חשמלי)

 

ההליך העיקרי

 

בהליך העיקרי התחרות בין המפעילים תתקיים בשני מישורים:

 

ריבוע כוחל - [IMG] עלות כספית של הפעלה לתקופה או לק"מ נסיעה
ריבוע כוחל - [IMG] ציון איכות, שעיקרו כלי הרכב והמערכות הטכנולוגיות

 

תקופת הזיכיון


תקופת הזיכיון הועמדה על 14 שנים, מתוכם השנתיים הראשונות הן תקופת התארגנות לקראת הפעלה ו- 12 השנים שאחריהן הן תקופת ההפעלה. יחד עם זאת, מעבר לזכויות המוקנות לממשלה על פי כל דין ותנאי ההליך, תקופת ההפעלה תסתיים עוד לפני תום 12 השנים, במקרה בו המפעיל לא יעמוד ברמת שרות מינימאלית שתקבע במסמכי ההליך העיקרי.

 

 

סטאטוס ההליך המכרזי


הליך המיון המוקדם פורסם בחודש אוגוסט 2008. את מסמכי ההליך המוקדם רכשו 14 גופים, מרביתם מפעילי תחבורה ציבורית פעילים בישראל וחברות קשורות אליהם.
ההצעות להליך זה הוגשו עד ינואר 2009. ההליך העיקרי התפרסם בחודש ספטמבר 2009, והצעות הוגשו במסגרתו עד חודש פברואר 2010. בחירת מפעיל צפויה בחצי השני של שנת 2010. ממועד זה ועד תחילת הפעלת המטרונית, בחצי השני של שנת 2012, יפעל צוות יישום המשותף לממשלה, ליפה נוף ולמפעיל, במטרה להבטיח הפעלה מלאה ותקינה של המטרונית במועד שנקבע לתחילת ההפעלה.

 

 

התשתיות

 

המסלול

 

אורך מסלול המטרונית כ- 45 ק"מ, מהם כ- 35 ק"מ במסלול מופרד משאר תנועת כלי הרכב ("המסלול האדום"), כ-7 ק"מ כנת"צ ימני (בשד' ההגנה בחיפה) ועוד כ-3 ק"מ של נסיעה בתנועה מעורבת, עם כלל כלי הרכב (בקטעים שבהם לא ניתן "לקחת" נתיב תנועה לכל כיוון לשימוש המטרונית בלבד). רוחב כל נתיב במסלול המטרונית הינו 3.2 מטרים, והוא מוגבה ב-7 ס"מ משאר הנתיבים בכביש. בנוסף, הנתיב צבוע בצבע אדום ומעוצב באמצעות הטבעת דוגמה של אבנים משתלבות.

 

התחנות

 

לאורך מסלול המטרונית למעלה מ-140 תחנות. כל התחנות מתוכננות לקליטה של לפחות מטרונית אחת ואוטובוס אחד. תחנות שבהן צפויה תנועה מטרוניות גדולה, תוכננו לקליטת שתי מטרוניות ואוטובוס בעת ובעונה אחת.

כל התחנות יצוידו בסככות המתנה ייחודיות לפרויקט, במתקני כרטוס וולידציה, במסכים שיעבירו מידע בזמן אמת על זמני הגעת המטרוניות לתחנה, במידע כללי, כגון מפת העיר והקווים, תדירויות קווים, זמני פעילות, דרכי התקשרות וכד'. בנוסף, יכללו התחנות ספסלים, פחי אשפה ושלט מזהה תחנה.

 

 

המסופים

 

קווי המטרונית יפקדו 5 מרכזי תחבורה ומסופים:

ריבוע כוחל - [IMG] מרכזית המפרץ - שתעבור שידרוג בשנים הקרובות

ריבוע כוחל - [IMG] מרכזית חוף הכרמל- המטרונית תשתלב למסוף של אגד

ריבוע כוחל - [IMG] מרכזית הקריות-  מרכזית חדשה, שתיבנה בשני שלבים: בשלב הראשון היא תהווה מסוף/נקודת קצה לשניים משלושת קווי המטרונית וכן למספר קווי אגד. בסמוך לה יוקם חניון חנה וסע. בשלב השני יוקם מרכז תחבורה גדול יותר, שיכלול גם תחנת רכבת, מרכז תעסוקה גדול ושטחי מסחר.

ריבוע כוחל - [IMG] מסוף בת גלים-  בימים אלה מוכשר שטח בסמוך לתחנת הרכבת בת גלים לצורך יצירת מסוף (נקודת קצה) לקו המטרונית המגיע מקרית אתא וכן לקווים עירוניים של חיפה. המסוף עצמו לא יהווה תחנה לנוסעים, אלא רק לכלי הרכב. תחנות העלאה והורדת נוסעים תוקמנה בסמוך למסוף.

ריבוע כוחל - [IMG] מרכזית קרית אתא- תוקם בשלב מאוחר יותר, כאשר תתקבל החלטה לגבי רכבת לנצרת. מרכזית זו תהווה תחנה לרכבת לנצרת, למטרונית ולקווי אגד עירוניים ובין עירוניים (המגיעים מאזור נצרת, שפרעם)

 

הדפו

 

הדפו יהווה את מרכז התחזוקה והתפעול של מפעיל המטרונית וכן את חניון הלילה של רכבי המטרונית. הדפו ממוקם באזור התעשייה של קרית אתא, סמוך לרח' התעשייה.

 

 

מרכז הבקרה

 

משרד התחבורה, יחד עם עיריית חיפה, מקדם שידרוג של מרכז בקרת התנועה של עיריית חיפה. במסגרת שדרוג זה, יחוברו כל הרמזורים במסלול המטרונית למרכז, גם כאלה שאינם בתחום השיפוט של העיר חיפה. מרכז הבקרה ינהל ויבקר את התנועה במסלול המטרונית.
במרכז הבקרה יוקצה מקום גם לנציג של מפעיל המטרונית, שיאייש את המקום ויוכל לתת פתרונות מידיים במידה ועולות בעיות כגון חסימת נתיב המטרונית, עומס בנתיב וכד'.
מרכז הבקרה המטרופוליני ימוקם מתחת לגשר הכניסה למנהרות הכרמל בצ'ק פוסט.

 

כל הזכויות שמורות ליפה נוף תחבורה תשתיות ובנייה ©