נגישות האתר

הפעל נגישות

תפריט ראשי

מנהרות הכרמל

חשיבות הפרוייקט במערכת התחבורה של חיפה

 

 

מטרת הפרויקט

 

מוקד מטרופולין חיפה, הכולל את חיפה וקריות המפרץ, מתפרס על מערב רכס הכרמל,
רצועת החוף המקיפה אותו ועל מפרץ חיפה, והוא מונה כחצי מליון תושבים.

אזור ההר הוא בעיקרו שכונות מגורים ומרכזי עסקים ומשרדים.

אזור החוף המערבי מתפתח כאזור תעשיה עתירת ידע, מסחר, כנסים ותערוכות, ספורט קיט ונופש.

אזור מפרץ חיפה והעיר התחתית כולל את הנמל והשירותים הנלווים לו, אזור תעשיה ומסחר.

מטרת פרויקט מנהרות הכרמל היא לפתור את אחת מבעיות התחבורה המרכזיות של העיר חיפה
באמצעות כביש עורקי ראשי בתוך מנהרות. רכס הכרמל החוצה את העיר מצפון לדרום מקשה על
פיתוח התחבורה בעיר וגורם לשתי מגבלות קשות עקב הטופוגרפיה ההררית. מגבלה אחת היא הדרכים
הארוכות והמתפתלות (בחלקן דרך שכונות מגורים) המקשרות בין אזורי המגורים והעסקים על ההר ובין
מרכזי התעסוקה, מסחר ובילוי עומס כבד בציר תנועה שאינו מיועד לכך.

פרויקט המנהרות הוא כביש עורקי ראשי בחיפה המיועד לקשר בין אזורי הר הכרמל, מפרץ חיפה ואזור
חוף הכרמל המתפתח כאזור תעשיה עתירת ידע, מסחר, כנסים ותערוכות, ספורט קיט ונופש.

 

 

תאור כללי של הפרויקט

 

נתונים גאומטרים

 

החתך לרוחב הדרך כולל שני מסלולי נסיעה הכוללים כל אחד שני נתיבים.

אורך הכביש כולו הוא כ-6.5 ק"מ כאשר 4.7 ק"מ מאורכו עוברים במנהרות.

 

בנוסף למנהרות, הפרויקט כולל 3 מחלפים באתרים בהם ממוקמים פתחי המנהרות. האתרים הם:

 

ריבוע כוחל - [IMG] במערב - אזור חוף הכרמל (ספורטן-מת"ם-מרכז הירידים).

ריבוע כוחל - [IMG] במרכז - אזור רופין (אזור מגורים).

ריבוע כוחל - [IMG] במזרח - אזור צומת הקריות (צ'ק פוסט).

ריבוע כוחל - [IMG] באמצעות מערכת המחלפים, מקושרים כבישי המנהרות למערכת הדרכים העורקיות העירוניות
ריבוע כוחל - [IMG] גם למערכת הדרכים המטרופוליטנית העתידית. 

 

מנהרות הכרמל - חתך לרוחב - [IMG]
מנהרות הכרמל - חתך לאורך - [IMG]
מנהרות הכרמל - תוואי הפרוייקט - [IMG]

 

 

סקירת מרכיבי הפרויקט מכיוון מערב למזרח כוללת את הקטעים הבאים:

 

ריבוע כוחל - [IMG] מחלף חוף הכרמל.

ריבוע כוחל - [IMG] זוג מנהרות מערביות - כל אחת בת שני נתיבים ובאורך של כ-3.1 ק"מ.
ריבוע כוחל - [IMG] מנהרות אלו מקשרות בין מחלף חוף הכרמל ומחלף רופין.

ריבוע כוחל - [IMG] האורכי של המנהרות הוא כ-3%.

ריבוע כוחל - [IMG] מחלף רופין.

ריבוע כוחל - [IMG] זוג מנהרות מזרחיות - כל אחת בת שני נתיבים ובאורך של כ-1.6 ק"מ.

ריבוע כוחל - [IMG] השיפוע האורכי של המנהרות הוא כ-6%.

ריבוע כוחל - [IMG] מחלף הקריות (צ'ק פוסט).  

 

 

מנהרות הכרמל - מחלף הקריות - [IMG]
מנהרות הכרמל - מחלף רופין - [IMG]
מנהרות הכרמל - חוף הכרמל - [IMG]

 

 

פרויקט אקולוגי

 

מנהרות לתחבורה הינן הפתרון האקולוגי האידיאלי מבחינת רעש, זיהום אוויר ונזקים סביבתיים
אחרים, היות וכל התנועה זורמת מתחת לפני האדמה. רק באזור הכניסה והיציאה, התנועה
הינה מעל פני האדמה, וגם שם, בהתאם לתסקיר ההשפעה על הסביבה אין בנמצא מטרדים
אקולוגיים, היכולים להדאיג את התושבים והללו רחוקים דיים מפתחי המנהרה. חשוב לציין,
שהתסקיר נעשה בהתאם להנחיות המשרד לאיכות הסביבה בליווי איגוד ערים לאיכות הסביבה,
תוך הקפדה חמורה יותר מהמקובל בפרויקטים תחבורתיים. 

 

 

 

כל הזכויות שמורות ליפה נוף תחבורה תשתיות ובנייה ©