נגישות האתר

הפעל נגישות

תפריט ראשי

תחבורה ציבורית

רכבת קלה לנצרת

 

הרכבת הקלה הינה רכבת הנוסעת על מסילה, אולם בשונה מרכבות כבדות

בטכנולוגית TRAM - TRAIN, מאפייני הקטר והקרונות מייעדים אותה לנסיעות קצרות יחסית (מטרופוליניות), הכוללת עצירות בתחנות שמרחקן אחת מהשנייה אינו גדול. מספר הנוסעים שרכבת כזו יכולה להסיע גבוה ממספר הנוסעים
שאוטובוס יכול להעביר אך קטן מזה של רכבת כבדה.על פי הניסיון בעולם נמצא כי רכבת מסוג זה, משרתת בהצלחה רבה אזורים
עירוניים ואזורים חוץ עירוניים למרחקים של 60 - 90 ק"מ. ביכולתה לנסוע במהירות בקטעים פתוחים של 100 קמ"ש, אך גם לעצור בתחנות רבות ולהיכנס לתחום הבנוי העירוני. בכך מושג יתרון כפול - ריבוי מספר המשתמשים
הפוטנציאלים ונוחיות למשתמש.

 

נצרת - חיפה

 

אחת התוכניות המקודמות כיום ביפה נוף, במימון ובליווי משרד בתחבורה, היא התוכנית לחיבור מרחב נצרת לעיר חיפה באמצעות רכבת קלה.ההחלטה לתכנון של רכבת קלה בין גוש נצרת לחיפה נבעה ממספר גורמים: ראשית, הגוש העירוני נצרת - נצרת עילית מהווה את ריכוז האוכלוסייה הגדול בגליל, וכולל למעלה מ- 200,000 תושבים. אוכלוסיה זו מבצעת
נסיעות יומיות לעבודה (הנקראות "קשרי יוממות") רבות יחסית למרכז מטרופולין חיפה - מחיפה וקריות המפרץ ועד עכו ושפרעם. שנית, רמת מינוע (מספר כלי רכב ל-1000 נפש) נמוכה יחסית (230 כ"ר ל-1000 נפש, לעומת 315 כ"ר ל-1000 נפש בממוצע הערים) ומכאן גם מידת השימוש הגבוהה יחסית בתחבורה הציבורית. כיום כל התנועה הזו מתרחשת ב-3 כבישים מרכזיים (79, 75 ו- 70), המוליכים לא רק את כלי הרכב הפרטיים, אלא גם כ- 150 אוטובוסים ביום בכיוון, המספקים את שרות התחבורה
הציבורית בין גוש נצרת ומרכז מטרופולין חיפה.בנוסף, חיבור "גוש נצרת" למפרץ חיפה בתחבורה מסילתית ומשם ליתר חלקי הארץ, הינו יעד לאומי, חברתי וכלכלי, התואם את המדיניות הממשלתית בשלושה תחומים מרכזיים: קירוב הפריפרייה למרכזים המטרופוליניים השקעה בפיתוח צפון המדינה; והשקעה בפיתוח של המגזר הערבי.

 

יעדי התכנית כוללים 6 יסודות -

 

ריבוע כוחל - [IMG] קישור מרכזי הערים נצרת ונצרת עילית ללב מטרופולין חיפה.
ריבוע כוחל - [IMG] שרות טוב גם ליישובים לאורך הדרך (שפרעם, קריית- אתא ועוד)
ריבוע כוחל - [IMG] רמת שירות גבוהה לכל הנוסעים, תוך עידוד השימוש בתחבורה ציבורית בכלל
  ובתחבורה מסילתית בפרט.
ריבוע כוחל - [IMG] מינימום פגיעה סביבתית ונופית. דבר הניתן לביצוע בשל העובדה כי כמעט כל
  הקו נמצא בתוך תוואי של דרכים ושומר על עקרון "איחוד התשתיות".
ריבוע כוחל - [IMG] השקעה כספית שהיא פחות ממחצית ההשקעה במסילה ל"רכבת כבדה"
ריבוע כוחל - [IMG] קידום וביצוע בלוח זמנים קצר יחסית, תוך שאיפה להכליל את הפרויקט כבר
  בתכנית החומש הנוכחית של משרד התחבורה.

 

חשוב לזכור כי הרכבת הקלה תשרת לא רק את אוכלוסיית "גוש נצרת" המונה כאמור כ- 200,000 נפש, אלא גם סדרת יישובים לאורך התוואי המתוכנן, שהגדולים ביניהם הינם שפרעם עם כ- 35 אלף נפש וקריית אתא עם כ- 50 אלף נפש.

חיזוי מספר הנוסעים ברכבת הקלה נעשה לשנת 2025, לשעת השיא בבוקר, שהיא שעה שבה מתבצעות מספר הנסיעות הגבוה ביותר לשעה מכל שעות היום. מתחזיות אלה עולה כי בשנת 2025 יתבצעו כ- 12,000 נסיעות בכיוון הנסיעה הראשי, מאזור למטרופולין חיפה. תחזית זו מצביעה על עוצמת הקשר התחבורתי העתידי בין שני אלה.

 

תוואי המסילה וקווים מתוכננים

 

את תוואי הרכבת הקלה ניתן לחלק לשני מקטעים: קטע פרברי - ממרכזית המפרץ בחיפה ועד הר יונה בנצרת עילית וקטע עירוני: מהר יונה ועד רח' המוסכים בנצרת.

הקטע הפרברי, באורך של 36 ק"מ, יתחיל במרכז תחבורה "המפרץ" בחיפה ויעבור בחלקו הגדול לצד או במרכז כבישים קיימים או מתוכננים. לאורך הקטע הפרברי מתוכננות 11 תחנות, במרחק ממוצע של 4 ק"מ בין אחת לשנייה.

הקטע העירוני, באורך של כ-5 ק"מ יתחיל בתחנת הר יונה בנצרת עילית, יעבור בתוך רחובות הערים נצרת ונצרת עילית, ברובו במרכז הרחוב, כאשר חציית התוואי ע"י כלי רכב והולכי רגל תותר בצמתים ובמקומות שייועדו לכך. לאורך קטע זה מתוכננות 8 תחנות, במרחק של כחצי ק"מ בין אחת לשנייה.

 

ביצוע קו הרכבת הקלה יביא לשיפור משמעותי בנגישות תושבי הגוש הגדול ביותר בצפון למרכז המטרופולין, ואף מעבר עליו, תוך שימוש בתחבורה ציבורית, שאינה מכבידה על מערכת הדרכים. הרכבת תביא להגדלת מרחקי היוממות (אזור העבודה),
מבלי להגדיל את זמני הנסיעה, וזאת בשל העדיפות שניתנת לתחבורה ציבורית בכלל,ומסילתית בפרט. בנוסף, תחנת הקצה המתוכננת במרכזית המפרץ, תהווה נקודת מעבר והמשך נסיעה ותקשר בין הרכבת הקלה, המגיעה מנצרת ומשפרעם, לבין
מגוון של אמצעי תחבורה אחרים: אוטובוסים, רכבות כבדות, מטרוניות ומוניות.

 

 

רכבת קלה - [IMG]

 

לצפייה במספר הנוסעים בשעות השיא, חיפה- נצרת לחץ כאן

 

 

 

כל הזכויות שמורות ליפה נוף תחבורה תשתיות ובנייה ©