כפתור חזור ירוק - [IMG]  

תכנית אב לתחבורה  ι  הגדרת מרחב מטרופולין חיפה

 

 

תחבורה ציבורית

 

 

 

 

תכנית אב לתחבורה

 

צוות תוכנית אב לתחבורה (צתא"ל) מהווה זרוע תכנונית פעילה של משרד התחבורה.
הצוות מסייע בנוסף גם למשרדי ממשלה אחרים (משרד הפנים, משרד האוצר ועוד),
לעיריית חיפה ולרשויות אחרות בצפון הארץ בתכנון, קידום ובחינה של תכניות פיתוח
עירוני, אזורי ותחבורתי. הצוות עוסק בתכנון לטווח בינוני ולטווח ארוך של מערכות
התחבורה במטרופולין חיפה ובמרחב הצפוני של מדינת ישראל.

  

במסגרת הפעילות השוטפת של הצוות מבוצעות המשימות הבאות:

 

ריבוע כוחל - [IMG] הקמה ועדכון של בסיסי מידע הכוללים: מידע דמוגרפי (אוכלוסיה ותעסוקה),
  רשתות תחבורה ממוחשבות, קיימות ומתוכננות, של דרכים ותחבורה ציבורית,
  מידע תחבורתי הכולל סקרי הרגלי נסיעה וספירות תנועה.

 

ריבוע כוחל - [IMG] בניית כלי תכנון, לרבות מודלים תחבורתיים, המאפשרים לחזות בעיות תנועה
  ולבחון אסטרטגיות פעולה.

 

ריבוע כוחל - [IMG] הכנת תכניות לנושאים מיוחדים כגון: חניה, שבילי אופניים, בטיחות ובקרת תנועה.

 

ריבוע כוחל - [IMG] תאום בין גופי תחבורה שונים (רכבת ישראל, הרשות הלאומית לדרכים,
  חברת כביש חוצה ישראל, רשויות מקומיות)


ריבוע כוחל - [IMG]  קידום סטטוטורי של פרויקטים עד לאישורם ברשויות התכנון.

ריבוע כוחל - [IMG]  מעורבות בקידום תכנון ויישום של פרוייקטים של תחבורה ציבורית.

ריבוע כוחל - [IMG]  בחינת פרויקטים תחבורתיים


ריבוע כוחל - [IMG]  גיבוש תכניות פיתוח

 

 

בעבר, וכחלק מתוכנית אב לתחבורה למטרופולין חיפה שהוכנה באמצע שנות ה- 90,
הומלץ על סלילת דרכים חדשות ושיפור דרכים קיימות כדי לשפר את הקשר בין העיר
חיפה לבין הקריות ובין העיר חיפה לבין צפון ומרכז הארץ. כיוון שמערכת הדרכים לבדה
אינה מסוגלת לתת מענה לביקושים ההולכים וגדלים בגישות לעיר חיפה ובערים הסמוכות,
נכלל בתכנית המומלצת גם מערך תחבורה ציבורית המשלב טכנולוגיות הסעה המתאימות
לצרכים ולמאפייני האזור.

בעשור האחרון בוצעו במרחב גלעין מטרופולין חיפה פרויקטים של תחבורה ציבורית
הכוללים את הארגון מחדש של מערך האוטובוסים. המערך החדש, הנשען על זוג מסופים
שהוקמו בכניסות הראשיות לעיר חיפה, שינה את מרחב האפשרויות העומדות בפני הנוסע
והקטין את כמות האוטובוסים החוצים את לב העיר התחתית והדר. כמו כן, יושמה לאחרונה
רפורמה במבנה התעריפים המסכם את המהפכה, שהונהגה בעשר שנים האחרונות.

פעולות אלו סימלו התחלה של עידן חדש המאופיין בפעילות תכנונית ענפה ועשייה רבה
במטרה לשפר את תדמיתה של התחבורה ציבורית ולעודד את השימוש בה.

 

תוכנית הפיתוח, שנערכה בשנות ה-90, המליצה על הקמת מערך הסעת נוסעים רב -קיבולת.
בחינה של הפרויקט במהלך השנים הולידה את פרויקט המטרונית. המטרונית הינה מערך
של הסעה מהיר באוטובוסים (BRT-Bus Rapid Transit) הנוסעים בזכות דרך בלעדית.
טכנולוגית הסעה זו נמצאה מתאימה למרחב המטרופולין ולצרכיו התחבורתיים. המטרונית
תהווה חוט שדרה למערך הסעת הנוסעים במרחב מטרופולין חיפה.

המורכבות הכרוכה בטיפול בפרוייקטים של התחבורה הציבורית הובילה את הצוות לעסוק גם
בנושאים נוספים כגון תשתיות ייחודיות, טכנולוגיות הסעה, תפעול מערכות , אירגון, מידע,
פרסום, יחסי ציבור ועוד.

 

פרוייקט נוסף של תחבורה ציבורית הנתפס כפתרון ייחודי הינו הרכבל. פרויקט זה מתוכנן בין
לב המפרץ, הטכניון ואוניברסיטת חיפה. אמצעי נסיעה זה נחשב פיתרון תחבורתי ידידותי
לסביבה, נוח ומהיר שישרת את אוכלוסיית הקמפוסים והסביבה הסמוכה לה, תוך הקלה על
בעיות חניה וגודש ברחובות המושפעים מהפרויקט. כבר בשלבים מוקדמים של התכנון, קיבל
פרוייקט זה את ברכת החברה להגנת הטבע, מאחר והפרויקט יהווה פריצת דרך בנושא תשתיות
תחבורתיות השומרות על משאבי הטבע והסביבה.

 

אנו תקווה שעד סוף שנת 2012 יופעלו הקווים הראשונים של המטרונית וגם תושלם
הקמת פרוייקט הרכבל.

 

בימים אלו, ועל רקע הליך מכרזי מתקדם של המטרונית (צי רכב) וביצוע מעשי של התשתיות
לפרוייקט (מסלול ותחנות), צוות העבודה מכין עידכון של תכנית אב לתחבורה עם דגש על
המשך פיתוח התחבורה הציבורית במרחב מטרופולין חיפה והסביבה.

 

מטרתה של התכנית היא להמליץ על המשך הפריסה המרחבית של מערך התחבורה הציבורית
המטרופוליני והשינויים הנדרשים במבנה מערך האוטובוסים, על רקע פיתוח דרכים התומכות
בצמיחת האזור והתפרוסת העתידית של הבינוי ומוקדי הפעילויות בתחום לב המטרופולין.

פריסה מרחבית של התחבורה הציבורית ושיפור ברמת השרות לנוסע, ישמשו בסיס לעידוד
השימוש בתחבורה ציבורית במרחב המטרופולין. תכנית הפיתוח תתמקד בשילוב בין אמצעי
נסיעה שונים ובהמשך פריסת רשת קווי מטרונית ((BRT בליבת המטרופולין, לאורך רכס
הכרמל ועורקים עירוניים. מערכת התחבורה הציבורית העתידית תתבסס על שילוב בין אמצעי
הנסיעה השונים כולל רכבת בשרות ארצי ופרברי, רכבת קלה בשרות אזורי, מערך אוטובוסים
מהיר ורגיל ועוד. בין השאר ייקבע דרוג היררכי של מסופי תחבורה ותחנות בהתאם להיקף
פעילות הנוסעים בהם.

 

 

הגדרת מרחב מטרופולין חיפה:

 

תכנית האב לתחבורה ציבורית תיערך במרחב המכונה ה"מטרופולין המצומצם".
מרחב המטרופולין המצומצם כולל את העיר חיפה והערים הסמוכות לה, המהוות את
גלעין מטרופולין חיפה וכן את היישובים הסובבים את הגלעין ובעלי זיקה ישירה אליו.

 

תחום האזור מוגדר להלן:

 

ריבוע כוחל - [IMG] מקבץ חיפה - כולל את העיר חיפה והערים הסמוכות לה, טירת כרמל ונשר
ריבוע כוחל - [IMG] מקבץ קריות - כולל את ערי המפרץ וקרית חיים

ריבוע כוחל - [IMG] מקבץ שפרעם - כולל את היישובים שפרעם ושכנותיה, הנמצאים מצפון מזרח לגלעין.
ריבוע כוחל - [IMG] מקבץ זבולון - כולל את קרית טבעון, יוקנעם ואת היישובים הסמוכים, הנמצאים בעיקר ממזרח לגלעין.
ריבוע כוחל - [IMG] מקבץ כרמל - כולל את היישובים העירוניים והכפריים הנמצאים מדרום לגלעין על רכס הכרמל ובמישור החוף.

 

מקבץ חיפה ומקבץ קריות, מרכיבים את גלעין מטרופולין חיפה

 

מפה תכנית אב - [IMG]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לפי נתונים לשנת 2005, אוכלוסיית המטרופולין בגבולות הנ"ל מונה כ-669,000 נפש.

כדי לראות כיצג מתפלגת אוכלוסייה זו בין מקבצי היישובים לחץ כאן

 

במסגרת הפעילות השוטפת של הצוות ועל רקע ממצאי סקרי הרגלי נסיעה,
שבוצעו בחומש האחרון, המעידים על הזיקה בין מרחב המטרופולין המצומצם לבין
האזור העוטף הסמוך, הוחלט להרחיב את תחום המטרופולין כדלקמן:

 

ריבוע כוחל - [IMG] בצפון, רצועת החוף הצפונית עד הגבול עם לבנון והישובים הנשענים על קטע דרך 70
  מצפון לצומת יאסיף
ריבוע כוחל - [IMG] במזרח, כרמיאל ואזור נצרת, כולל כל הישובים הנשענים מבחינה תחבורתית על הדרכים
  המקשרות בינם לבין גלעין המטרופולין.
ריבוע כוחל - [IMG] כל היישובים הנשענים על דרך 70 בין יוקנעם לכביש 2 כולל זכרון יעקב, המהווים את
  הדרומי.

 

בימים אלו הצוות עוסק בכל הפעולות הנדרשות לצורך הרחבת תחום המטרופולין, על מנת
לעמוד במשימות התכנוניות המוצבות ע"י משרד התחבורה וגורמים אחרים הפועלים באזור
ולהמליץ על הפתרונות התחבורתיים המתאימים לצרכי המרחב.

 

 

 

בניית אתרים בניית אתרים