מוקד מטרופולין חיפה, הכולל את חיפה וקריות המפרץ, מתפרס על מערב רכס הכרמל,
רצועת החוף המקיפה אותו ועל מפרץ חיפה, והוא מונה כחצי מליון תושבים.
אזור ההר הוא בעיקרו שכונות מגורים ומרכזי עסקים ומשרדים.
אזור החוף המערבי מתפתח כאזור תעשיה עתירת ידע, מסחר, כנסים ותערוכות, ספורט קיט ונופש.
אזור מפרץ חיפה והעיר התחתית כולל את הנמל והשירותים הנלווים לו, אזור תעשיה ומסחר.
מטרת פרויקט מנהרות הכרמל היא לפתור את אחת מבעיות התחבורה המרכזיות של העיר חיפה
באמצעות כביש עורקי ראשי בתוך מנהרות. רכס הכרמל החוצה את העיר מצפון לדרום מקשה על
פיתוח התחבורה בעיר וגורם לשתי מגבלות קשות עקב הטופוגרפיה ההררית. מגבלה אחת היא הדרכים
הארוכות והמתפתלות (בחלקן דרך שכונות מגורים) המקשרות בין אזורי המגורים והעסקים על ההר ובין
מרכזי התעסוקה, מסחר ובילוי עומס כבד בציר תנועה שאינו מיועד לכך.
פרויקט המנהרות הוא כביש עורקי ראשי בחיפה המיועד לקשר בין אזורי הר הכרמל, מפרץ חיפה ואזור
חוף הכרמל המתפתח כאזור תעשיה עתירת ידע, מסחר, כנסים ותערוכות, ספורט קיט ונופש.
נתונים גאומטרים
החתך לרוחב הדרך כולל שני מסלולי נסיעה הכוללים כל אחד שני נתיבים.
אורך הכביש כולו הוא כ-6.5 ק"מ כאשר 4.7 ק"מ מאורכו עוברים במנהרות.
בנוסף למנהרות, הפרויקט כולל 3 מחלפים באתרים בהם ממוקמים פתחי המנהרות. האתרים הם:
במערב - אזור חוף הכרמל (ספורטן-מת"ם-מרכז הירידים).
במרכז - אזור רופין (אזור מגורים).
במזרח - אזור צומת הקריות (צ'ק פוסט).
באמצעות מערכת המחלפים, מקושרים כבישי המנהרות למערכת הדרכים העורקיות העירוניות
גם למערכת הדרכים המטרופוליטנית העתידית.
מחלף חוף הכרמל.
זוג מנהרות מערביות - כל אחת בת שני נתיבים ובאורך של כ-3.1 ק"מ.
מנהרות אלו מקשרות בין מחלף חוף הכרמל ומחלף רופין.
האורכי של המנהרות הוא כ-3%.
מחלף רופין.
זוג מנהרות מזרחיות - כל אחת בת שני נתיבים ובאורך של כ-1.6 ק"מ.
השיפוע האורכי של המנהרות הוא כ-6%.
מחלף הקריות (צ'ק פוסט).
מנהרות לתחבורה הינן הפתרון האקולוגי האידיאלי מבחינת רעש, זיהום אוויר ונזקים סביבתיים
אחרים, היות וכל התנועה זורמת מתחת לפני האדמה. רק באזור הכניסה והיציאה, התנועה
הינה מעל פני האדמה, וגם שם, בהתאם לתסקיר ההשפעה על הסביבה אין בנמצא מטרדים
אקולוגיים, היכולים להדאיג את התושבים והללו רחוקים דיים מפתחי המנהרה. חשוב לציין,
שהתסקיר נעשה בהתאם להנחיות המשרד לאיכות הסביבה בליווי איגוד ערים לאיכות הסביבה,
תוך הקפדה חמורה יותר מהמקובל בפרויקטים תחבורתיים.
כל הזכויות שמורות ליפה נוף תחבורה תשתיות ובנייה ©